אפרת ננר
רוצים להתייעץ?
לחצו כאן ומלאו פרטיכם

פגישת היכרות עבור אימון אישי או/ו עסקי, חינם.


    עניין של אמונה – איך לשנות אמונות מגבילות

    עניין האמונות הינו נושא מורכב מחד ופשוט מאידך, אשר מלווה אותנו כבני אדם בכל רגע בחיינו. הוא חוצה תרבויות וגאוגרפיות ויכול להשפיע עלינו לחיוב או לשלילה. היכולת לשנות או להחליף מערכת אמונות כזו או אחרת הינה אפשרית עבור כל אדם, אך מצריכה תהליך מיפוי, בחירה ופעולה אינדיבידואלית.

    בטרם אכנס לעובי הקורה, אשתף אתכם בסיפור קצר:

    לפני מספר שנים נסענו למקסיקו ושמנו פעמינו למרחבי ארץ המאייה, לחבל הצ'יאפאס השוכן מעבר להרי געש מושלגים המתנשאים לגובה של מעל 5000 מ' .

    המאייה ראו בשמש את הגורם לקיומו של העולם והיעלמותה לעת ערב הפחידה אותם עד כדי הקרבת קורבנות  אדם מידי יום. בדרך זו האמינו אנשי המאייה שהם מבטיחים את חזרתה של השמש. וככל שהקורבן צעיר ויפה יותר, כך תתרצה השמש לשוב ולהאיר את החושך.

    בשעות אחר הצהרים היו מתחילות חטיפות הילדים מהרחובות ומשדות התירס. יום יום במהלך שנים רבות נהגו ילידי מקסיקו לחטוף ילדים וילדות ולהעלותם יום יום קורבן לאל השמש.

    לאמונה זו כמו לכל אמונה, אין רגלים במציאות, אך היא יוצרת מציאות מכוח האמונה.

    אמונות או לא להיות

    כאשר מדובר באמונות אין צורך להרחיק עד מקסיקו, גם אנו, פה בישראל, אוחזים ברפרטואר מכובד שכזה אותן אתם ודאי מכירים:

    "הצרות באות בצרורות", "נשים לא יודעות לנהוג", "איני יכול", "גברים לא יודעים לעשות כמה דברים באותו זמן". אמירות כאלה ודומות להן, שגורות בשיח החברתי. השומעים אותן מהנהנים בראשם כמו מאשרים את הנאמר: "כן, אנחנו מאמינים שהצרות באות בצרורות",  "כן, אנחנו מאמינים שאסור לאכול לפני השינה" ובטוחים ש"הכל קרה בגללך…" שלנו אין מזל בחיים…." "וכולם מוצלחים רק הילד שלנו דפוק!" "תחשוב טוב יהיה טוב".

    מתי בפעם האחרונה עצרנו ושאלנו את עצמנו –

    האם משפטים אלה מתאימים לי? האם הם מייצגים את האמת שלי? האם אלו האמונות שלי?

    זהירות : אמונה שמגשימה את עצמה

    הפיכת אמונה למציאות ברת קיימה הינה דבר קל מאד.

    חשוב להבין שאמונה אינה ידיעה הניתנת להוכחה מדעית ואינה קשורה לעובדות.

    עבור האדם המאמין היא נחווית כאמת טהורה, בלעדית ומוחלטת. ונחלצת לעזרתו במקרים בהם אין הוא מכיר או מבין את המציאות, שם היא משמשת עבורו כמדריכה ומכוונת בעלטה של אי וודאות במטרה לטעת ביטחון בניהול החיים.

    מתוך כך אנו יכולים להבין שלושה דברים חשובים:

    1. לאמונות שלנו בדרך כלל אין קשר הגיוני לעובדות ולמציאות מוכחת.
    2. יחד עם זאת הן משפיעות עלינו ישירות – כאילו היו הוכחות ברזל.
    3. אם אנו חווים עצירה או תקיעות בנושא מסוים בחיינו – כדאי שנבדוק את סט האמונות שלנו בנושא.

    להרים את מחסום האמונה

    אם כך, כשאין לנו מספיק כסף ואיננו מצליחים להביא יותר, סימן שישנן אמונות מסוימות בהן אנו מחזיקים, והן המהוות מחסום עיקרי המונע מאתנו ליהנות משפע ורווחה.

    או אם בננו יושב בבית ואינו מתרועע עם חברים, סימן שהוא מאמין (ואולי גם אנחנו…) שאין הוא ראוי או אינו מסוגל להתערות בחברת בני גילו.

    מתוך ההבנה שהאמונה מנהלת אותנו ומשפיעה ישירות על מציאות ואיכות חיינו, אני ממליצה לצאת לשינוי מצב התקיעות בשלושה צעדים ברורים:

    צעד ראשון: מיפוי אמונות

    ראשית דבר, ידע זה כוח, ולכן היכרות עם סל האמונות שלנו תעזור לנו להבין אל מול מה אנו מתמודדים ותסייע לנו לבחור מה מתאים לנו ומה לא באופן מבוקר ומדויק.

    לכן אני ממליצה, לקחת שעה מיומכם ולבדוק במה אתם מאמינים. קחו דף ועט וכתבו האם האמונה שלכם מגבילה אתכם, משתקת.. לא מאפשרת…? חוסמת….? (2-3 משפטים יספיקו בהחלט)

    צעד שני: בחירה בשינוי

    הבחירה נתונה בידינו בכל רגע, והינה המפתח לחופש והישגים ממוקדים, כל שעלינו לעשות הוא להאמין שניתן ומגיע לנו אחרת – טוב יותר, להאמין ביכולתנו לשנות.

    כתבו בהמשך הדף באופן מפורט, איך הייתם רוצים שתראה מציאות יומכם, מה הייתם רוצים שיקרה ליקרים לכם, לילדיכם, לכם עצמכם, בעבודה, בין חברים.

    ציירו את העתיד – והוא יקרה.

    צעד שלישי : פעולה

    שנו את אופן ההתנסחות שלכם, וכוונו אל האמונה ההפוכה מזו המעכבת אתכם, לדוגמא:

    שהבעל יאמר לידידיו: "אשתי נוהגת מצוין ואפשר לסמוך עליה", "הכל אפשרי" תהרהר האשה. "הגבר שלי בוכה גם ביום וגם בלילה והכל בסדר אצלו" תאמר בליבה הרעיה כשתראה את מצוקתו של בעלה.

    אמצו לכם אמונות מקדמות, והן יקדמו אתכם בחייכם, כי הכוח לשינוי נתון לחלוטין בידיכם. כך  אמא ואבא משפיעים על שקורה לילדם דרך האמונה שלהם בעצמם ובו. כך מנהל מפעל המאמין ביכולותיהם של עובדיו להביא את המפעל להישגים, ומתוך כך משקיע ומתגמל אותם,העובדים לעומת זאת מלאי מוטיבציה ושמחים לקדם את העבודה והמפעל נוסק.

    לסיכום, המפתח לשינוי אמונות מוצלח מתחיל בקבלה שגם מה שנראה לא, פעמים רבות יש בו גם כן ומסתיים בהסכמה שכל כישלון הוא הזדמנות ללמידה ולצמיחה. אילו אמונות מאפשרות ופותחות פתח להביא שינוי לטובה ממקום מפוקח ובוטח.

     

    מצורפת טבלה לדוגמה.

    בהצלחה.

    טבלה יישומית

    פגישת היכרות עבור אימון אישי או/ו עסקי, חינם.


      מאמרים נוספים
      קידום באינטרנט קידום באינטרנט